Het aantal smartphones en het gebruik ervan, blijft in
Nederland toenemen. Gemiddeld gebruiken we de smartphone inmiddels twee uur per dag. De smartphone maakt
gebruik van apps. Programma’s, die de gebruiker een bepaalde service bieden
zoals navigatie, twitter, agenda, etc.. Veel van deze apps verzamelen allerlei persoonlijke
informatie. Deze maken de smartphone tot een volwaardig adverteerdersmedium.
Niet alleen de apps, maar ook de technologie van de
smartphone biedt een summum aan datagegevens. Zo verschaffen openstaande internetverbindingen,
gps en bluetooth, een gedetailleerd beeld over de gebruiker. Uit deze gegevens
zijn patronen te herleiden. Als de smartphone op vaste dagen en tijden van A
naar B ‘reist’ en weer terug, dan is het aannemelijk dat dit het vaste
reisschema van de gebruiker naar zijn werk is. Voor Google rechtstreekse input
voor Google Now, met leuke en handige informatie over het weer en de
verkeersomstandigheden.
Waarom zouden we deze informatie niet voor logistieke
doeleinden kunnen gebruiken? Handig voor het afleveren op locatie, of om retouren
op te halen of af te leveren. Vanuit dit concept zijn er veel meer opties te
bedenken. Een ervan is de Location based marketing en een tweede is de Location
based logistics.
Location based marketing
Location based marketing kunnen we op twee manieren inzetten:
statisch en dynamisch. In beide gevallen maken we gebruik van de locatie van de
smartphone. Bij een statische benadering herkennen we – binnen een
gecontroleerd gebied – een smartphone en kunnen we locatie-gerelateerde
aanbiedingen doen. In een dynamische situatie, maken we – op basis van de
locatie – een voorspelling, waar iemand zich binnen een bepaalde tijd bevindt.
Op basis van zijn of haar persoonlijke data, bieden we producten of diensten – binnen
een bepaalde actieradius – aan.
Location based logistics
Consumentenlogistiek op basis van gebruikerslocatie
staat nog in de kinderschoenen. Pick-up-points an sich zijn niet erg
klantvriendelijk. De consument verzorgt immers zelf zijn / haar last mile. We
kunnen de informatie van de generieke posities en bewegingsgegevens van de
gebruiker ‘simpel’ inzetten voor de last mile. Gegevens, die een bedrijf zoals
Google door het gebruik van de smartphone gewoon paraat heeft. We bieden een
pakket aan, dat naar de (bewegende) positie van de consument ‘reist’. Op het
werk tijdens de pauzes, of bij het benzinestation op de dag dat je normaal
tankt. Of ‘gewoon’, op het moment dat de consument thuiskomt. Klantvriendelijk
en afgestemd op het levenspatroon van de besteller.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten