zaterdag 6 september 2014

Location based

Het aantal smartphones en het gebruik ervan, blijft in Nederland toenemen. Gemiddeld gebruiken we de smartphone inmiddels twee uur per dag. De smartphone maakt gebruik van apps. Programma’s, die de gebruiker een bepaalde service bieden zoals navigatie, twitter, agenda, etc.. Veel van deze apps verzamelen allerlei persoonlijke informatie. Deze maken de smartphone tot een volwaardig adverteerdersmedium.

Niet alleen de apps, maar ook de technologie van de smartphone biedt een summum aan datagegevens. Zo verschaffen openstaande internetverbindingen, gps en bluetooth, een gedetailleerd beeld over de gebruiker. Uit deze gegevens zijn patronen te herleiden. Als de smartphone op vaste dagen en tijden van A naar B ‘reist’ en weer terug, dan is het aannemelijk dat dit het vaste reisschema van de gebruiker naar zijn werk is. Voor Google rechtstreekse input voor Google Now, met leuke en handige informatie over het weer en de verkeersomstandigheden.

Waarom zouden we deze informatie niet voor logistieke doeleinden kunnen gebruiken? Handig voor het afleveren op locatie, of om retouren op te halen of af te leveren. Vanuit dit concept zijn er veel meer opties te bedenken. Een ervan is de Location based marketing en een tweede is de Location based logistics.

Location based marketing

Location based marketing kunnen we op twee manieren inzetten: statisch en dynamisch. In beide gevallen maken we gebruik van de locatie van de smartphone. Bij een statische benadering herkennen we – binnen een gecontroleerd gebied – een smartphone en kunnen we locatie-gerelateerde aanbiedingen doen. In een dynamische situatie, maken we – op basis van de locatie – een voorspelling, waar iemand zich binnen een bepaalde tijd bevindt. Op basis van zijn of haar persoonlijke data, bieden we producten of diensten – binnen een bepaalde actieradius – aan.



Location based logistics

Consumentenlogistiek op basis van gebruikerslocatie staat nog in de kinderschoenen. Pick-up-points an sich zijn niet erg klantvriendelijk. De consument verzorgt immers zelf zijn / haar last mile. We kunnen de informatie van de generieke posities en bewegingsgegevens van de gebruiker ‘simpel’ inzetten voor de last mile. Gegevens, die een bedrijf zoals Google door het gebruik van de smartphone gewoon paraat heeft. We bieden een pakket aan, dat naar de (bewegende) positie van de consument ‘reist’. Op het werk tijdens de pauzes, of bij het benzinestation op de dag dat je normaal tankt. Of ‘gewoon’, op het moment dat de consument thuiskomt. Klantvriendelijk en afgestemd op het levenspatroon van de besteller.