zondag 7 september 2014

Reactie op: Met dank aan de klant en internet

Harry,

‘Ik sta regelmatig met mijn pik tegen de toonbank’ om af te rekenen. Ik deel dan ook je mening, dat er veel kansen ontstaan. Daar moet je in deze tijd wel heel veel voor doen. Door de prijsafbraak zijn de marges dun, wat investeren lastig maakt. De continue stroom aan uitverkopen blijft maar voortduren. Een onwenselijke situatie. Vooral omdat het gedrag van de consument laat zien, dat zij erg prijsgevoelig is. Voor iedere retailer een dilemma.

Een concept, dat ‘tegen de stroom in roeit’ is de Citystore in Den Bosch. Meerdere soorten van dienstverlening, samengebracht in een dynamisch verband. Een winkel met beleving en uitstraling. De klant staat hierbij, in mijn beleving, centraal. Mogelijkheden zijn er zeker, maar ondernemers zullen wel heel creatief moeten zijn.

creatief, lightbolb

Originele tekst:

MET DANK AAN DE KLANT EN INTERNET!

Winkels worden de laatste tijd flink door elkaar geschud. Wat altijd goed werkte blijkt opeens niet meer zo lekker te gaan. Soms lijkt het wel of we in een ‘magere jaren periode’ voor fysieke winkels zijn beland.

Door:  Harry Bijl

Veel media- en internetbedrijven, zelfs adviseurs, praten de fysieke winkels regelrecht het graf in. F#ck them! Wat heb je aan bedrijven die je alleen maar wijzen op hoe goed je concurrenten zijn dankzij hun producten? Zij prediken uit eigenbelang. Zucht. Quote van oud collega: “Hebben ze wel eens met hun pik tegen de toonbank gestaan”?

Ik geloof in vette jaren  voor winkels! Er zijn zoveel kansen voor winkels om krachtiger dan ooit uit de  shake out te komen. Nee, niet iedereen blijft over. Als je er wel bij wilt horen dan moet je die killers mentaliteit hebben. Je moet het koopgedrag  van je doelgroep  kennen. En dan? Je klant nog beter leren kennen, er voor gaan en samenwerken. Kassa! Niks magere jaren. Als je erin gelooft dan kan het! Er ligt zoveel kennis op straat. Samen met je team weet je zoveel! Waar zit de kracht van de winkel? Wat draag jij bij? Die kennis, samen met de houding van: ‘We will rock you!’ Onverslaanbaar!

In de dierenwereld is het simpel. Je jaagt of er wordt gejaagd. Welke rol pak jij? Ben je bang voor wat internetverkopen? Zonde van je tijd. Het gaat maar om één ding: DE KLANT! Bied jij meer en andere creatieve oplossingen? Ontdek hoe ze het lekkerste door je winkel dwalen. Richt je niet op je concurrenten. Leer van je klanten en hun gedrag. Benut het internet als informatiebron. Wat kan je met internet en worden klanten daar blij van? Laten we stoppen met zeuren. Probeer te genieten van samenwerken in je team. Ga brainstormen, verbeter dingen en vernieuw voldoende. Focus je op elementen waar winkel en klant blij van worden.