zondag 31 augustus 2014

Robots, geen ontkomen meer aan



Speelfilms zoals I-Robot, Transformers, Terminator, R2-D2 en Wall-e zorgen er al decennia voor, dat we een bepaald beeld hebben van de ‘standaard’ robot. Vaak zijn dit robots met menselijke karaktereigenschappen en een herkenbaar ‘menselijk’ uiterlijk. De robots, die in onze fabrieken en productielijnen worden gebruikt zijn minder herkenbaar. Ze worden met name voor gevaarlijke -, monotone -, of voor zeer nauwkeurige handelingen gebruikt.

Het zal niet lang duren voor de robot zijn intrede doet in het normale dagelijkse leven. Maar dan een, die meer kan dan stofzuigen of koffie zetten.

Google investeert in robottechnologie evenals Amazon. Deze robots zijn gericht op het verplaatsen of afleveren van producten. Deze robots bewegen zich al voorzichtig tussen en over ons. Soms gaat dat anders dan gepland, zie het filmpje van Google’s first driving car crash.

De volgende stap, directe interactie met mensen, zien we terug in de vorm van ‘Botlr’.

Het Aloft hotel (Cupertino, Californië) is een test begonnen met een piccolo robot. Een agv (automated guided vehicle) om items van de hotellobby naar de hotelkamers te brengen. Deze robot wordt gebruikt voor het verhogen van de efficiëntie, niet voor het besparen op arbeid. Is dit een gimmick, of echt een eerste stap in de toekomst? Zeker is, dat Botlr de laatste ontwikkeling is van een nieuwe generatie robots.

Het is een blikvanger, die met een snelheid van (max) vier mijl per uur door de gangen rijdt. Scheerapparaten, tandenborstels, smartphone laders, snacks en de krant worden zo naar een van de 150 kamers gebracht. Bij het bereiken van de hoteldeur van de gast, krijgt de gast een bericht.

De robot is voorzien van een camera en van andere sensoren, die de robot alert houdt. Via een display kan de hotelgast de dienstverlening van de robot beoordelen. Wanneer de robot terugkeert naar de lobby, sluit hij zichzelf aan op een oplaadstation. Tot zijn volgende opdracht.

[Bewerkt, bron: NYT]