[Bewerkt, bron: BBC NEWS TECHNOLOGY]
In april is UberRush in New York gelanceerd. Deze pakket bezorgservice voor boodschappen, zet koeriers te voet of per fiets in.
The Corner Store faciliteit is als smartphone app optie beschikbaar en deze bevat meer dan 100 items.
De producten zijn concurrerend geprijsd tegenover high end
winkels, zonder dat er bezorgkosten in rekening worden gebracht.
De service is een "experiment" dat zich
momenteel beperkt tot Washington DC. Uber is hiermee de laatste in een reeks van
tech bedrijven dat zich hierop richt.
Amazon heeft Amazon Fresh, een same-day "verse
producten en kruidenierswaren" bezorgservice in Californië en Seattle.
Google biedt Shopping Express, een snelle levering
service van Whole Foods, Costco en andere winkels, wat gelanceerd is in San
Francisco wordt nu uitgebreid naar New York en Los Angeles.
En Instacart rekent een vergoeding aan "personal
shoppers" voor het ophalen en leveren van producten uit geselecteerde
winkels. Ze belooft een één of twee uur levering. Instacart is actief in
verschillende Amerikaanse steden, waaronder Connecticut, Atlanta, New York en
Philadelphia.
Een retail-analist heeft gesuggereerde dat Uber hoopt te
kunnen profiteren door het geven van werk aan haar bestuurders - die op
freelance basis werken - op rustige momenten van de dag.
De analist vroeg zich af of het business model haalbaar
is.
Amazon Fresh
Amazon Fresh biedt een same-day levering van meer dan
500.000 verschillende "dagelijkse benodigdheden" aan in verschillende
delen van de Amerika.
"De grootste hindernis die veel van deze leveringsbedrijven
hebben, is hoe je de last-mile van boodschappen bezorgservices rendabel maakt."
[Stephen Mader, directeur van digitale op de retail consultancy Kantar, tegen
de BBC.]
"Gemiddeld zijn Ubers prijspunten in een lijn met een
fysieke winkel, zoals Walgreens. Dus wat het probeert te doen, is de
prijsstelling te vergelijken met het perspectief van de shopper."
"Op de lange termijn is dit zeer waarschijnlijk
niet economisch haalbaar. Tenzij Uber een ander verdienmodel vindt, door het
toevoegen van de leveringsvergoedinge. Of het doorberekenen van advertentiekosten aan
bedrijven, die deelnemen aan het programma."
Test
Op haar blog zegt Uber, dat de Corner Store een test van een paar
weken is. Maar zij voegt eraan toe: "Hoe meer het wordt gebruikt, hoe groter
de kans is, dat het zal blijven."
In tegenstelling tot andere diensten worden er geen verse
voedingsproducten aangeboden. Uber nodigt gebruikers uit, om goederen die zij graag
toegevoegd zien aan te melden.
Op dit moment is er geen minimale afname. Dit betekent, dat
een consument een reep chocolade kan bestellen van slechts $ 1 (60p).
Uber kan worden gebruikt om een taxi te bestellen in meer dan 100 wereldsteden.
Terwijl de test de eerste-in-zijn-soort is voor Uber, heeft
het bedrijf als onderdeel van haar promotiecampagnes, haar chauffeurs ijsjes, cocktails, kerstbomen en kittens laten leveren .
[Bewerkt, bron: BBC NEWS TECHNOLOGY]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten