donderdag 28 augustus 2014

Bieden op een product via de " Uw Prijs" button

[Bewerkt, bron: Forbes]
e-commerce, prijs, onderhandeling


Volgens een studie (GECapital 2013) hebben consumenten gemiddeld 79 dagen nodig om een grote aankoop te doen. Gedurende deze periode wordt veel onderzoek gedaan naar het product. Circa 80% hiervan vindt plaats via het internet. Tijdens zijn zoektocht krijgt de consument vaak prijzen te zien, maar kan hij nergens aangeven wat hij bereid is om te betalen. Laat staan om een bod plaatsen.

De relatie tussen de consument en de retailer is de afgelopen jaren sterk veranderd. In het pre-internettijdperk dicteerde de retail de regels. Met de komst van het internet daarentegen, heeft de consument zijn positie ten opzichte van de retailer versterkt. Door eenvoudige tools voor ‘showrooming’ en door winkels te kunnen vergelijken, heeft de consument krachtige wapens in handen gekregen. Momenteel is het retail landschap aan het normaliseren. Kopers en verkopers vinden elkaar weer.

PriceWaiter biedt bij het online shoppen wel de mogelijkheid om een bod te plaatsen op een product. Via de button ‘Uw Prijs’ kan de consument aangeven, wat hij bereid is om te betalen. Vervolgens is het aan de retailer om hierop te reageren. Deze button kan op iedere productpagina worden geplaatst. Op deze wijze komt het vaststellen van de ‘perfecte prijs’ voor retailers en consumenten tot stand. Dit biedt de mogelijkheid tot een strategisch real-time prijsbeleid. Gekoppeld aan een gebruikersprofiel wordt de shopper in een veel hoger tempo een koper.

Online trends be├»nvloeden de consument continu. De ‘Uw Prijs’-button geeft de consument het gevoel, dat hij kan onderhandelen en geeft gelijktijdig de retailer een krachtig tool in handen.

De button heeft de potentie om groot te worden. Hier zijn drie redenen voor aan te geven:

  1. Consumenten willen het gevoel hebben dat ze controle over de prijs hebben.
  2. Het geeft consumenten een kick om een goede deal te sluiten. Aanbiedingen, kortingsbonnen en andere verkoopprikkels werken nu eenmaal, wijst de geschiedenis uit.
  3. Consumenten onderhandelen graag over de prijs, of het nu op de markt, rommelmarkt of bij de autodealer is.